سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در نشست شفاف جوانان اصلاح طلب دشتستان با رییس فراکسیون شفافیت مجلس مطرح شد:
فکرشهر: نمره صادقی برای روحانی/ مقدای ما امام خمینی (ره) است/ حمایت «کریمی قدوسی» از یک قانون اصلاح طلبان/ اگر اصل 110 قانون اساسی را داریم، اصل 107 و 111 را هم داریم/ وقتی در راس، قانون حکمفرماست، دیگر این استثناها نباید باشد/نگاهمان در فراکسیون شفافیت، «مچگیری» نیست/ پیاده کردن گفتمان شفافیت و مبارزه با فساد در مجلس و جامعه/ فساد موجود، در همه جا ریشه دوانده و اصلاح طلب و اصولگرا هم نمی شناسد/ مبارزه با فساد باید فراجناحی باشد/ حمایت ما اصلاح طلبان از دولت، یک حمایت فعال و منتقدانه است/ راهبرد خاتمی برای موفقیت/ اگر به عقب برگردیم، هیچ اصلاح طلبی در حمایت از روحانی تردید نمی کند/ دولت یک ماهیت چند گانه و ائتلافی دارد/ از اعتدال تعریف واضح و مشخصی ارایه نشده/ نباید انتظارات زیادی را در جامعه برانگیزیم/ راهبرد «مشارکت حداکثری و انتظارات حداقلی» اصلاح طلبان برای سه انتخابات/ تایید گلایه های مجمع جوانان اصلاح طلب توسط نماینده دشتستان / وزرای دولت در دفاع از خود دولت هم تعلل می ورزند/ در عزل و نصب ها مورد مشورت نیستم/ دو گلایه جوانان/ رانت و سواستفاده مثل موریانه تن این مملکت را پوسانده/ لزوم تقویت اعتماد مردم به اصلاح طلبان/ چند پیشنهاد برای اصلاح طلبان/ ما نیز همچون برخی اصلاح طلبان معتقدیم که شاید، استراتژی و راهبرد اصلاح طلبان در سطح کلان از مقطعی به بعد اشتباه بوده/ باید اصل را مردم قرار داد و نه منتخبان/ دولت، به نام اصلاح طلبان و به کام اصولگرایان...
کد خبر: ۴۹۶۹۸
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۳

فکرشهر: نشست هم اندیشی مجمع جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان با محمود صادقی ـ نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس شورای اسلامی ـ برگزار شد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی مجمع جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان، در این نشست که با موضوعات راهبرد جوانان فعال سیاسی اجتماعی به ویژه جوانان اصلاح طلب در وضعیت کنونی کشور، راهکار مواجهه با فساد سیستماتیک در کشور و نابسامانی های مدیریتی، در برازجان برگزار شد و علاوه بر اعضای مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان، نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس و تعدادی از جوانان از سایر شهرستان های استان بوشهر نیز حضور داشتند و البته در این نشست، پرسش و پاسخ هایی نیز رد و بدل و پیشنهاداتی نیز مطرح شد.

دکتر صادقی، یک چهره ملی اصلاح طلب و مورد وثوق 

رییس مجمع جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان در این نشست، با اشاره به پدر دکتر محمود صادقی، شهید محمدحسین صادقی ـ نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تیر ماه ۶۰ به شهادت رسید، دکتر محمود صادقی را فرزند خلف آن شهید سرافراز نامید و گفت: دکتر محمود صادقی با عملکرد صادقانه، شفاف و شجاعانه خود مفهوم نمایندگی را در مجلس شورای اسلامی باز تعریف نمودند و در قامت یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به یک چهره ملی و الگو برای سایرین بدل شده اند.

محمدحسن رهنما خطاب به مهمان نشست، افزود: جناب دکتر صادقی، امروز و در این نشست هم اندیشی از دید جوانان این مجمع، شما علاوه بر داشتن کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی و کاندیدای شایسته و منتخب لیست امید، در جایگاه یک چهره ملی اصلاح طلب و مورد وثوق قرار دارید و از این منظر و جهت تبادل نظر و هم اندیشی در این نشست، دغدغه‌های جوانان را در سطح کلان به استحضار حضرتعالی می رسانم.

ما نیز همچون برخی اصلاح طلبان معتقدیم که شاید، استراتژی و راهبرد اصلاح طلبان در سطح کلان از مقطعی به بعد اشتباه بوده/ باید اصل را مردم قرار داد و نه منتخبان

رهنما اظهار داشت: اجازه می خواهم که در ابتدا به دغدغه جوانان در نحوه تعامل و رویکرد اصلاح طلبان با دولت دوازدهم بپردازیم. حضرتعالی به خوبی مستحضرید که تمامی اقدامات دولت به واسطه حمایت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری به پای این جریان و طیف حامی اصلاح طلبان نوشته می شود، در حالی که مشخصا اصلاح‌طلبان در دولت بیشتر نقش مشاور و حامی را دارند تا تصمیم گیر و مجری و شاید در سطح کلان، استراتژی و راهبرد اصلاح طلبان در برهه ای از زمان به بعد اشتباه بوده و پس از پیروزی در انتخابات، با تکیه بر ظرفیت‌ بی نظیر خود که همانا رای و اعتماد مردم است، بایستی به تشکیل دولت در سایه اقدام می‌نمودیم و هم زمان با دفاع از دولت در اقدامات مثبت و قابل دفاع، انتقادات سازنده و صریح خود را نیز نسبت به عملکردهای ناصواب و غیر قابل دفاع دولت ابراز و در دستور کار خود قرار می دادیم و همچون گذشته، اصل را مردم می دانستیم نه منتخبان مردم.

 وی گفت: همچنان که می بینیم، جناح رقیب با استفاده از ظرفیت‌های خود مانند تکیه بر اشخاص ذی نفوذ، ارگانهای انتصابی، رسانه های همسو و.... با اعلام تشکیل دولت در سایه، اقدام به اخذ امتیازات گسترده از دولت نموده و در مقابل هیچ گونه مسوولیتی را نیز در قبال مردم نپذیرفته است.

دولت، به نام اصلاح طلبان و به کام اصولگرایان

رییس مجمع جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان ادامه داد: در اذهان عمومی، دولت از آن اصلاح طلبان معرفی و در عمل، کم ترین نقش موثر به شایستگان اصلاح‌طلب سپرده شده است و با بهانه های مختلف به جای اصلاح طلبان واقعی، از محافظه کاران و کسانی که کمتر به آرمانها و گفتمان اصلاح طلبی معتقد هستند در ساختار دولت استفاده شده و حتی با این وجود نیز در وزن کشی سیاسی در ساختار دولت، اصولگرایان برتری چشمگیری نسبت به اصلاح طلبان دارند. 

وی افزود: سیاست جناح رقیب که از یک سو با زیرکی و تجربه ای که از دولت نهم و دهم به دست آورده‌اند با قرار گرفتن در سایه، خود را مبرا از هر مسوولیتی دانسته و توپ ناکارآمدی، نواقص و بی کفایتی های مدیریتی را به زمین اصلاح‌طلبان می اندازند و از سوی دیگر با گرفتن امتیازات بسیار از دولت، عملا برنده اصلی انتخابات بوده و بهترین و بیش ترین قسمت کیک قدرت را از آن خود کرده‌اند و در عوض با بهره گیری از امکانات و توان بالای تبلیغاتی خود دولت را نیز کم توان و بی کفایت جلوه می دهند سیاستی که یک تیر و چند نشان را برای آنها به ارمغان آورده است.

رهنما ادامه داد: با انعکاس اسم دولت به نام اصلاح طلبان، علاوه بر شانه خالی کردن از زیر بار تمام مسوولیت ها، با سنگ اندازی و پیشگیری از انجام وعده های دولت و نتیجتا ایجاد برایندی ضعیف از عملکرد دولت در موضوعات مد نظر شهروندان و ضمیمه کردن نابسامانی‌های اقتصادی به وجود آمده به کارکرد دولت روزبه ‌روز عرصه را بر اصلاح طلبان در منظر عمومی تنگ‌ تر کرده و در تلاشند سرمایه اجتماعی و بدنه رای اصلاح طلبان را با ریزش گسترده و شدید مواجه سازند که دولت نیز در این مسیر کم تقصیر نبوده است. 

چند پیشنهاد برای اصلاح طلبان

وی گفت: شاید بهتر باشد که اصلاح طلبان علاوه بر حمایت از دولت در عملکردهای مثبت و قابل دفاع، بر مطالبه مشارکت بیشتر در تشکیل ساختار دولت که حق مسلم آنهاست پافشاری نموده و با در پیش گرفتن سیاست صراحت، صداقت و شفافیت در موضع‌گیری‌ها نقش نظارت بر دولت و حمایت از مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

 محمدحسن رهنما با بیان این که «پس از چند سال از آغاز به کار دولت ثابت شده است که سیاست نقد از درون و حمایت از بیرون یا همان سیاست ورزی نیابتی جوابگوی نیاز جامعه نبوده و دولت آنچنان که باید و شاید خود را ملزم به شنیدن و پذیرفتن نقدهای سازنده درونی نمی داند»، گفت: شاید در شرایط کنونی، دولت در سایه اصلاح‌طلبان با بیان صریح شفاف و صادقانه مواضع هم به دولت کمک بیشتری کند و هم بیشتر به کار ملت آید.

وی ادامه داد: اگر اصلاح طلبان، لزوم تشکیل یک ساختار اصلاحی در کنار دولت را در دستور کار خود قرار دهند، علاوه بر مشارکت در تصمیمات دولت، می‌توانند سرمایه اجتماعی خود را نیز تقویت نموده و گسترش دهند و با انسجام و انجام کار تشکیلاتی هدفمند، آماده حضور تمام قد در انتخابات‌های پیشرو باشند، چرا که بر کسی پوشیده نیست که تنها راه حل معضلات بزرگ کشور، حضور شایستگان و فرهیختگان در یک انتخابات آزاد و فراگیر برای مشارکت در توسعه و پیشرفت ایران اسلامی است.

لزوم تقویت اعتماد مردم به اصلاح طلبان

رهنما، اظهار امیدواری کرد که «با تدبیر بزرگان اصلاح طلب، تکیه برگفتمان اصلاح طلبی و حضور و مشارکت فعال جوانان شایسته اصلاح طلب شاهد تقویت اعتماد مردم به مجموعه اصلاح طلبی و اصلاح طلبان باشیم.»

 وی همچنین با اشاره به معضل اشتغال و مشکلات عدیده معیشتی جوانان و بی برنامگی در این حوزه افزود که متاسفانه در این برهه، نبود دورنمایی قابل برنامه ریزی، موجبات انتشار ناامیدی در فضای عمومی جامعه را فراهم نموده است.

او گفت: جوانان ایرانی به درستی مستحق داشتن شرایط لازم برای برخورداری از یک زندگی شایسته و درخور شان خود هستند و متاسفانه در این برهه، چشم‌انداز خوبی قابل تصور نیست.

محمدحسن رهنما ضمن تشکر از اقدامات مجلس و نمایندگان محترم خواستار جهت دهی قوانین بیشتر، در حمایت از اشتغال و تامین معیشت جوانان شد.

رییس مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان در آخرین بخش از سخنان خود از محمود صادقی خواست که درباره مزایای تحقق مطالبات جوانان و پیامد عدم تحقق این مطالبات برای اصلاح طلبان و کلیت نظام نظر و دیدگاه خود را بیان کند.

در این رخوت سیاسی، دشتستان توانسته چراغ اصلاح طلبی را بین جوانان روشن نگه دارد

رییس کمیسیون سیاسی مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان نیز، با اشاره به حضور جوانان نخبه سیاسی، دانشگاهی، علمی و کارآفرین از دشتستان در جلسه و برخی مهمانان که از شهرستان های دیگر استان آمده اند، ترکیب جلسه را بیشتر معرفی کرد و همچنین اظهار داشت: جمعی از جوانان عشایر که محل زندگیشان کیلومترها با برازجان فاصله دارد، در این نشست حضور دارند.

وی با اشاره به فعالیت عشایر در زمان انتخابات گفت: در زمان انتخابات که در میان این عزیزان می رفتیم، با وجود نداشتن راه و تلفن و آب و مشکلات این چنینی، فرهنگ، آزادی های مدنی، زنده نگه داشتن یاد مرحوم بهمن بیگی و حمایت از سید محمد خاتمی در صدر خواسته هایشان بود. این نشان از فرهیختگی انسان هایی است که از گاهی ابتدایی ترین امکانات بی بهره اند، ولی آزادی اندیشه و آزادی بیان را قدر می دانند و ارزش حکومت قانون و حقوق شهروندی را می دانند. این مردم، انسان های شایسته ای هستند که در سال های اخیر، جلوی بسیاری از فشارها و تهدیدهای جدی ایستاده اند و به این فکر پایبندند و ما در این جمع در خدمت چنین بزرگانی هستیم.

محمد آقایان حسینی در ادامه اظهارداشت: جناب صادقی، ما در شرایطی هستیم که رخوت سیاسی بر کل کشور حاکم است، با این وجود در وسیع ترین شهرستان استان بوشهر که بخش هایش از هم خیلی دورند، توانسته ایم کسانی که سوای اندیشه معاش شخصی، به تفکرات و عقاید ملی شان پایبندند را دور هم جمع کنیم و این کار بزرگی است که در استان بوشهر که یک استان سیاسی محسوب می شود، دشتستان توانسته چراغ اصلاح طلبی را بین جوانان روشن نگه دارد؛ آن هم جوانانی که خیلی گلایه مندند و خلی نقد و حرف دارند.

دو گلایه جوانان/ رانت و سواستفاده مثل موریانه تن این مملکت را پوسانده

وی ادامه داد: دو بخش گلایه وجود دارد؛ بخشی از آن مربوط به فضای کلی کشور است که قابل درک است. این که ما تحریم هستیم، زیرساخت ها را مهیا و آماده نکرده ایم، توان علمی دانشگاهیان را استفاده نکرده ایم، رانت و سواستفاده مثل موریانه به تن این مملکت خورده و این بدن ارزشمند را پوسانده که همگی وجود دارد و قبول داریم که دولت به تنهایی و در کوتاه مدت قادر به رفع آنها نیست، اما بخش دیگر از دغدغه های این جوانان این است که به نوعی مورد بی مهری و ناسپاسی برخی مدیران قرار گرفته اند. از دولت دوازدهم انتظار میرفت که حداقل مشی دولت یازدهم را ادامه دهد تا جوانان توانمند و تاثیر گذار دچار سرخوردگی و انفعال نشوند.

عضو شورای مرکزی مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان با اشاره به فضای کلی کشور، خطاب به مهمان نشست ـ محمود صادقی ـ گفت: جنابعالی یک سرمایه نمادین سیاسی برای جریان اصلاحات هستید و در این فضای سیاسی که گاه و بی گاه کنش های شخصی یا عمومی برخی از افراد فعال جریان اصلاح طلب باعث سرافکندگی جوانان اصلاح طلب در مناطق مختلف کشور می شود، حقیقتا امثال جنابعالی باعث افتخار این جریان سیاسی شده اید و ما همه جا می توانیم از کنش‌های ثمین تان در تحقق حقوق ملت، مبارزه با فساد و تحقق حاکمیت قانون نام ببریم همانطور که پدر بزرگوارتان بر این سبیل بودند.

وی اضافه کرد: تمام کنش های شما از سوی ما محل امتنان است و من پیشنهاد می کنم قانون شناخته شده ای که معروف به «قانون سوت زن» است را تلاش کنید در مجلس به تصویب برسانید به ویژه از طریق فراکسیون شفافیت که به ابتکار جنابعالی ایجاد شده و به نظرم تا زمانی که این اتفاق نیفتد، فضای ارتکاب فساد در کشور ما یک فضا و حاشیه امن خواهد داشت.

آقایان حسینی در خصوص راهبرد اصلاحات گفت: اگر جریان اصلاحات راهبرد خودش در فضای فعلی کشور را مشخص نکند، کل مملکت و نظام آسیب خیلی جدی خواهد دید.

محمد آقایان حسینی در ادامه به مسایل جریان اصلاح طلبی در سطح کشور با نوع عملکرد دولت اشاره کرد و گفت: یک مساله مهم این است که به نوعی کشور در وضعیتی قرار گرفته که مردم و حتی فعالان درجه دو و حتی گاهی درجه یک سیاسی معتقدند راه برون رفتی از مشکلات کشور به لحاظ سیاسی وجود ندارد و این یک بحران واقعی برای مملکت است. اگر یک روزی جریان اصلاحات به عنوان نور امیدی برای برون رفت از برخی پیچیدگی‌ها دیده می شد، امروز دیگر بخشی از مردم چنین دیدی ندارند و معتقدند جریان اصلاحات هم چندان با جریان اصولگرایی تفاوتی ندارد و این خیلی خطرناک است.

وی در پایان اضافه کرد: این نه تنها برای جریان اصلاحات و کسانی که جریان اصلاحات را سوپاپ اطمینان کشور می دانند خطرناک است، بلکه برای آن هایی که جریان اصلاحات را مزاحم می دانند هم خطرناک است و به نظر می رسد اگر جریان اصلاحات، نسبت به وضعیت کنونی کشور، موقعیت خود را مشخص نکند، نه تنها خودش، بلکه کل کشور آسیب خیلی جدی خواهد دید و این خیلی خطرناک است.

تایید گلایه های مجمع جوانان اصلاح طلب توسط نماینده دشتستان / وزرای دولت در دفاع از خود دولت هم تعلل می ورزند/ در عزل و نصب ها مورد مشورت نیستم

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تایید سخنان رهنما و آقایان حسینی افزود: آقای روحانی از ابتدا گفتند که من اصلاح طلب نیستم، هر چند که گفتند اصولگرا هم نیستم، ولی ما چاره ای نداشتیم، اگر راه دومی بود، انتخاب می کردیم ولی نبود. با نگاهی به وزرای دولت به خیلی چیزها می شود پی برد. در این دولت وزرای دولت هم در دفاع از دولت تعلل می ورزند.

محمدباقر سعادت با بیان این جمله که : چه در برجام و چه بر سر هر موضوعی که در راستای تفکر اصلاح طلبی و منافع مردم و کشور باشد همچنان بر سر مواضع  سیاسی خود ایستاده ام، بر پایبندی به تفکر اصلاح طلبی خود تاکید کرد.

وی افزود: من در تصمیمات و عزل و نصب ها چندان مورد مشورت نیستم و دستگاه اجرایی معتقد است که ما خودمان تصمیم می گیریم.

راهبرد «مشارکت حداکثری و انتظارات حداقلی» اصلاح طلبان برای سه انتخابات

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، با اشاره به سفرهایی که برای اندیشه خود در زمان انتخابات ریاست جمهوری انجام می داد، گفت: آدم وقتی احساس خطر می کند، فعالیت بیشتری می کند.

محمود صادقی که در جمع جوانان اصلاح طلب دشتستان سخن می گفت، اظهارداشت: حتما یادتان هست که در سال 92، اصلاح طلبان نتوانستند کاندیدای خود را بدرقه کنند و در انتخابات حضور یابد و بنا به شرایط، از آقای روحانی حمایت کردند. نود و دویی که 4 سال بعد از 88 با آن همه مسایل انجام می شد و در سال 94 نیز با شرایطی که وجود داشت، راهبرد «مشارکت حداکثری و انتظارات حداقلی» را انتخاب کردند که برای مشارکت سیاسی، حداکثر مشارکت را داشته باشند و برای به دست گرفتن قدرت، انتظارات حداقلی را داشته باشند. طوری بود که دوره بازگشت به صحنه محسوب می شد و دوره گذار بود. سه دوره مجلس بدون حضور اصلاح طلبان پشت سر گذاشته شده بود.

وی ادامه داد: در انتخابات 94، اغلب کاندیداهای اصلی ما تایید نشدند و می شد در آن جا راهبرد را عوض کرد و می شد راهبرد قهر با صندوق های رای را انتخاب کرد، ولی اصلاح طلبان هوشمندانه همان راهبرد انتظارات حداقلی را ادامه دادند و با نیروهایی که اگر چه نیروهای دسته اول و اصلی نبودند، پیش رفتند و خوشبختانه با بدنه اجتماعی عمیقی که اصلاح طلبان در سطح جامعه دارند و با پشتوانه هایی که شخصیت های ارزشمندی چون جناب آقای خاتمی دارند، توانستیم موفق شویم و در تهران، سربازان اصلاح طلب، جنرال های اصولگرا را عقب راندند.

آقای روحانی هرگز نگفت که من اصلاح طلبم/ از اعتدال تعریف واضح و مشخصی ارایه نشده/ نباید انتظارات زیادی را در جامعه برانگیزیم

دکتر صادقی اظهار داشت: همه ما به پیچیدگی های شرایط و نظام سیاسی در ایران آشنا هستیم و به دلیل همین پیچیدگی ها حتی دولت آقای خاتمی که دولتی یکدست اصلاح طلب بود هم نمی توانست عملا همه منویات و برنامه های خود را پیش ببرد.

وی افزود: من نمی خواهم قضاوت کنم که این ساختار چند لایه سیاسی خوب است یا بد، ولی این ساختار به همین شکل تعریف شده و بنابراین، نباید انتظار داشته باشیم که رییس جمهور بتواند تمام برنامه های خود را بدون مانع و به طور صد در صدی پیش ببرد، بنابراین نیازمند سطحی از تعامل با سایر قوای سیاسی است و بسته به شرایط، ممکن است میزان موفقیت کم یا زیاد شود.

صادقی گفت: شرایط به گونه ای است که نباید انتظارات زیادی را در جامعه برانگیزیم و آقای روحانی هم هرگز نگفت که من اصلاح طلبم و اعتدال را مطرح کرد و از اعتدال هم تعریف واضح و مشخصی ارایه نشده که آیا یک حالت ژله ای است و می تواند به هر طرفی بغلتد و یا به معنای میانه روی به تبع توافق هسته ای بود که کشور ما هنوز دارد زندگی می کند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس، با اشاره به اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار داشت: به نظرم دولت یازدهم تا حد زیادی در رسیدن به هدف های خودش موفق بود. تنش زدایی، به خصوص در سیاست خارجی، راهبرد اصلی دولت بود و به تبع آن، سایر برنامه هایش را تعریف کرده بود و فکر می کنم توافق هسته ای، بسیار امر پیچیده ای بود و دولت هم در این امر بسیار موفق بود و به تبع همین توافق هسته ای بود که کشور ما هنوز دارد زندگی می کند و در همین دوره هم که همه ما به نوعی از آقای روحانی ناامید شدیم، به تعبیر یکی از وزرا که من چند شب پیش با ایشان ملاقاتی داشتم، اگر روحانی باز نقش آفرینی نمی کرد، بعد از خروج امریکا از برجام، ما هم باید بلافاصله از برجام خارج می شدیم و این که ما در کنار اروپایی ها در برجام مانده ایم، اثرگذاری آقای روحانی است.

دولت یک ماهیت چند گانه و ائتلافی دارد

محمود صادقی با بیان این که نقدهایی در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد و سیاست خارجی به دولت آقای روحانی وارد است و من در تایید وزرا نقدهایم را به ایشان اعلام کردم، اما طبیعی است که دولت یک ماهیت چند گانه دارد؛ یک ماهیت ائتلافی.

اگر به عقب برگردیم، هیچ اصلاح طلبی در حمایت از روحانی تردید نمی کند

او ادامه داد: ما در سال 96 هم، در شورای سیاست گذاری خیلی بحث کردیم که کاندیدای ما چه کسی باشد و باز هم به این نتیجه رسیدیم که از آقای روحانی حمایت کنیم، چون هم نیمه راه بود و هم علی رغم نقدهایی که وجود دارد، باز هم موضع ایشان برای ما قابل قبول است و اگر پشت ایشان را خالی می کردیم، مشخص نبود که چه اتفاقی می افتاد و چه کسانی می آمدند و اگر باز هم عقربه های زمان را به عقب برگردانیم و در شرایط 29 اردیبهشت 96 قرار بگیریم، فکر نمی کنم هیچ اصلاح طلبی تردید بکند در این که باز از آقای روحانی حمایت کند.

حمایت ما اصلاح طلبان از دولت، یک حمایت فعال و منتقدانه است/ راهبرد خاتمی برای موفقیت

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: من در یکی از نطق های رای اعتمادم نیز در سال گذشته اعلام کردم که حمایت ما اصلاح طلبان از دولت، یک حمایت فعال و منتقدانه است و به نظرم باید این راهبرد را ادامه دهیم، حمایت فعال و منتقدانه و به خصوص با نگاه به کف جامعه. الان خیلی ها معتقدند که راهبرد اصلاح طلبی قدرت محور، راهبرد درستی نیست، بلکه باید نکاه اصلاح طلبی جامعه محور، جایگزین نگاهاصلاح طلبی قدرت محور شود. اتفاقا در شورای هماهنگی اصلاح طلبان همین اواخر پیش آقای خاتمی بودیم و ایشان باز همین نکته را گفتند که ما تا زمانی که این فرهنگ مدنیت، منش اصلاح طلبی و تربیت مدنی را در تک تک مردم شروع نکنیم، موفق نمی شویم.

فساد موجود، در همه جا ریشه دوانده و اصلاح طلب و اصولگرا هم نمی شناسد/ مبارزه با فساد باید فراجناحی باشد

رییس فراکسیون شفافیت مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در همین فسادی که مطرح است و ما در فراکسیون دنبال می کنیم، با این مواجه هستیم که فساد موجود بسیار ریشه دوانده در سطح بدنه های حاکمیتی و به تبعش در سطوح جامعه و حتی خارج از بدنه دولت و در بخش خصوصی هم این فساد وجود دارد و اصلاح طلب و اصولگرا هم نمی شناسد. این باید راهی برایش اندیشیده شود و راهش این است که ما اصلاحات جامعه محور را آغاز کنیم و این می تواند در قالب تشکل های مدنی و فعالیت مدنی اتفاق بیفتد و تمرین شود و انجمن های صنفی و سمن ها بسیار می توانند در این حرکت موثر باشند.

 وی ادامه داد: قدرت هدف نیست، قدرت یک ابزار است برای تحقق آرمان ها و ارزش ها و اگر قدرت هدف قرار بگیرد، بسیار خطرناک است. ما باید انسان هایی را بسازیم که وقتی به قدرت می رسند، قدرت را به مثابه ابزاری برای پیاده کردن اصول که همان عدالت، رفع تبعیض و ارزش های دینی است استفاده کنند و نه منافع شخصی خودشان. به این لحاظ در همین فراکسیون هم تلاش کردیم فراجناحی باشد، چون فساد فراجناحی است و مبارزه با فساد هم باید فراجناحی باشد.

محمود صادقی به وجود انسان های وارسته در جناح اصولگرا اشاره کرد و افزود: مبارزه با فساد باید فراجناحی باشد.

پیاده کردن گفتمان شفافیت و مبارزه با فساد در مجلس و جامعه

رییس فراکسیون شفافیت مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تدوین یک برنامه در این فراکسیون با 9 راهبرد و 122 برنامه عملیاتی در چهار حوزه قانونگذاری، نظارتی، ترویجی و اجرایی، گفت: یکی از برنامه های ما، پیاده کردن گفتمان شفاف سازی و مبارزه با فساد است که به نظرم به مقدار زیادی موفق بوده و الآن به یک گفتمان در مجلس و جامعه تبدیل شده است.

وی توضیح داد: همین چند شب پیش، یکی از وزرای جدید (وزیر تعاون) که من در مخالفت با ایشان سخنرانی کردم خواست که به ایشان کمک کنیم. گفت می خواهیم یک کمیته شفاف سازی پیاده کنیم و از شما می خواهیم که کمک کنید. من برای این که مطمئن شوم واقعا می خواهند کار کنند و واقعیت است یا یک «شو»، چهارچوبی به ایشان دادم و گفتم اگر موافقت کنید معلوم است که جدی است و ایشان پذیرفت و در حال نوشتن شیوه نامه هستیم برای وزارت تعاون و می خواهیم آن را پایلوت کنیم برای سایر وزارت خانه ها و وزیر «صمت» (صنعت، معدن و تجارت) هم چنین مساله ای را درخواست داده و این برای ما جای خوشبختی دارد که این گفتمان ایجاد شده و این مطالبه به وجود آمده است.

محمود صادقی ادامه داد: در مورد بحث برنامه فراکسیون بد نیست این را هم بگویم که با همکاری دیوان محاسبات، قانون حمایت از گزارشگران فساد یا همان قانونی که دکتر آقایان به نام قانون سوت زن از آن یاد کردند را آماده کرده ایم و می دانید که در بعضی کشورها، کسی که فساد را گزارش می کند نه تنها حمایت می شود، بلکه در آن شریک می شود و ما هم متناسب با وضعیت خودمان در حال تدوین چنین قانونی هستیم.

فساد سیستماتیک، شفافیت سیستماتیک

وی ادامه داد: من جمله ای هم دارم که «فساد سیستماتیک، شفافیت سیستماتیک می خواهد»؛ چون گاهی انکار می شود. خود رهبری معظم انقلاب فرمودند «فساد اژدهای هفت سری است که هر سرش را می زنی، با شش سر دیگر حمله می کند»؛ می خواهم بگویم این اژدهای هفت سر، همان فساد سیستمی است؛ یعنی از هر مسیری که بخواهید مبارزه کنید از راه دیگری وارد می شود. جای دیگری هم اخیرا به نقل از امیرالمومنین (ع) در نامه ای  به یکی از فرمانداران فرمودند که «هیچ سر و رازی با مردم نداشته باشید الا در جنگ.»

دکتر صادقی با اشاره به انتخاب مجدد عارف به عنوان رییس و موسوی لاری به عنوان نائب رییس انتخابات دوره سوم شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان، بیان داشت: در رابطه با نسبت دولت با اصلاح طلبان برای آینده، بنا است که در شورای سیاستگذاری در دوره جدید بحث و راهبرد اصلاح طلبان بازتعریف شود.

نگاهمان در فراکسیون شفافیت، «مچگیری» نیست

وی در پاسخ به این سوال یکی از جوانان حاضر در جلسه که پرسید «آیا فراکسیون شفافیت تنها جرات ورود به فسادهای شخصی را دارد یا می تواند به مسایلی از جمله حضور نظامیان در اقتصاد و فسادهای بزرگ سازمان یافته نیز ورود کند؟ و با این وضعیت موجود، اصلا اعتقادی به اصلاح هست و ما به عنوان اصلاح طلب باید چه چیزی را اصلاح کنیم؟» گفت: ما نگاهمان در فراکسیون این نیست که به تعبیری «مچگیری» کنیم. موردی که من خودم درباره قوه قضاییه اقدام کردم که البته آن را شخصی کردند در واقع به هیچ عنوان شخصی نبود و سیستمی بود و از 20 سال پیش شروع شده است. می خواهم بگویم بحث شخص نیست و اصلاح سیستم است. اصل 53 قانون اساسی می گوید همه دخل و خرج ها در دیوان محاسبات باید تفریغ بودجه شود و چرا این نمی شود و یا مثلا این که دستگاه های دولتی حق سپرده گذاری وجوهی که دستشان است را ندارند و چرا این شده و...، بعد هم تلاش کردیم سیستمی اصلاح کنیم. 

پدر مملکت را استثناها درآورده

صادقی در پاسخ به این سوال که «آیا سیستم اصلاح شد؟» نیز گفت: اصلاح هم شد ولی دوباره متاسفانه استثنا خورد و اتفاقا ما متوجه شدیم که یکی از بلاها، همین استثناها است،  پدر مملکت را همین استثناها درآورده؛ ما در حقوق می گوییم که «قانون یک قاعده آمره عام است» و استثناهای قانون خیلی باید کم باشد و وقتی استثناها را زیاد می کنید، دیگر قانون، قانون نیست؛ حاکمیت قانون وقتی است که قانون ناظر بر همه باشد. 

اگر اصل 110 قانون اساسی را داریم، اصل 107 و 111 را هم داریم/ وقتی در راس، قانون حکمفرماست، دیگر این استثناها نباید باشد

وی ادامه داد: من چندین بار سعی کردم در تریبون رسمی مجلس این را با صدای بلند بگویم و در روزنامه های رسمی هم این بماند که ما اگر اصل 110 قانون اساسی که اختیارات رهبری را اعلام می کند و از اعتقادات ما بوده است را داریم، اما افتخار می کنیم که اصل 107 را هم داریم که رهبر در مقابل قوانین با سایر افراد کشور مساوی است و این جزو افتخارات ماست و هیچ قدرتی از نظر قانون اساسی غیر پاسخگو نیست. حتی رهبری با همه قداست و اختیاراتی که دارد، خیلی صریح اصل 111 می گوید اگر مشخص شود که رهبر یکی از اوصاف خود را از دست داده یا از اول فاقد یکی از اوصاف بوده، از رهبری عزل می شود. با ادبیات خیلی شفاف و روان گفته که باید پاسخگو باشد. بنابراین وقتی در راس، قانون حکمفرماست، دیگر این استثناها نباید باشد. 

حمایت «کریمی قدوسی» از یک قانون اصلاح طلبان 

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: یکی از کارهایی که انجام داده ایم و کلیاتش هم در فراکسیون رای آورده، این است که قوانینی که استثنا دارند را احصا کرده ایم و داریم استثناها را حذف می کنیم. بالای 140 دستگاه هستند که  آن ها را با کمک دیوان محاسبات درآورده ایم که خودشان را از شمول قوانین عمومی استثنا کرده اند و تابع اساسنامه خودشان هستند و ما ماده قانونی ارائه کرده ایم که همه طیف ها استقبال کرده اند و حتی آقای «کریمی قدوسی» هم آن را امضا کرده است و بالای 80 امضا داشته و در 2 کمیسیون هم رای آورده و این نمونه اقداماتی است که ما برای اصلاح سیستم داریم انجام می دهیم. 

وی اضافه کرد: البته من معتقدم یک سری زیرساخت ها در کشورهای پیشرفته وجود دارد که سیاست ضمنیشان در فساد است ولی در کشورهای در حال توسعه، سیاست صریح است؛ به این معنی که در کشورهای در حال توسعه می آیند و مثلا ستاد مبارزه با فساد ایجاد می کنند ولی در کشورهای پیشرفته دموکراسی دارند و مطبوعات آزاد دارند و این خودش ضد فساد است. اصل تفکیک قوا خاصیت ضد فساد دارد؛ بخشی از قوانین را باید آن جا انجام داد. ما اگر مطبوعات آزاد داشته باشیم، معجره می کند همینطور که فضای مجازی معجره می کند و در افشای فساد بسیار کمک می کنند؛ باید همه جانبه و به صورت سیستمی دید.

 یکی دیگر از جوانان حاضر در نشست هم سوالش را درباره «پروژه نفوذ» در کشور این گونه مطرح کرد که «آقای احمدی نژاد در سالن ایرانیان در بوشهر گفتند که خانواده لاریجانی عوامل انگلیس هستند و خود من در آن سالن حضور داشتم. آقای طائب، سخنگوی قرارگاه عمار گفتند که ما اسناد داریم که احمدی نژادی ها عوامل اسراییل هستند، آقای حسام آشنا، معاون اسبق وزارت اطلاعات، در مناظره با آقای صفار هرندی در تلویزیون گفتند که نفوذ الزاما از غرب اتفاق نمی افتد بلکه از شرق هم اتفاق می افتد مثل نفوذ شرق در بیوت. سه نفر از شخصیت های کشورمان بیان می کنند که بخشی از قدرت از تلاویو، بخشی از مسکو و بخشی از لندن دستور می گیرند. تحلیل شما از گفته های این سه نفری که سه نفر تراز جمهوری اسلامی هستند، چیست؟ شما این موضوعات را تایید می کنید یا رد؟»؛ محمود صادقی نیز پاسخ داد: متهم کردن رقبا به اسرائیلی بودن و روسی بودن و انگلیسی بودن و...، به نوعی فرافکنی و توهم توطئه است؛ البته من انکار نمی کنم که حتما سرویس های جاسوسی کشورهای مختلف دارند در ایران کار می کنند ولی آن آقا اگر اسراییلی است، چرا این طوری آوردیدش و این قدر زدید در سر همه و یا دیگری... به نظرم این ها بیشتر رقابت های سیاسی است تا واقعیت و من شواهد و اطلاعی در این باره ندارم.

نمره صادقی برای روحانی/ مقدای ما امام خمینی (ره) است

صادقی در پاسخ به سوال جوان دیگری که گفت «ما نیمه پر لیوان را هم می بینیم و کارهایی که در استان انجام شده را می دانیم ولی نقد هم داریم و کاش خود آقای روحانی اینجا بود تا حرف هایمان را می گفتیم» اظهارداشت: باید هم چالش ها را دید و هم نقاط قوت را و به تحلیلی جامع و کامل و منصفانه رسید. من اگر بخواهم به آقای روحانی از 20 نمره بدهم 12 یا 13 می دهم و به هر ترتیب، نمره رد نمی گیرد و نمره تایید می گیرد. 

وی در پاسخ به جوان دیگری که تحصیلات خود را در فرانسه می گذراند و درخواست کرد «همه مطالب را علمی ببینیم و ایران را نجات دهیم»، تایید نمود و اضافه کرد: امام خمینی (ره) در زمانی که تبعید شده بودند، فرمودند اگر هیچ کشوری مرا راه ندهد و روی کشتی در اقیانوس ها باشم، باز هم حرف خودم را می زنم. ایشان مقتدای ما بودند و ما هم باید برای آن آرمان ها وارزش ها و اهداف بیشتر از خودمان مایه بگذاریم تا از دیگران و ان شااله همه برای بهبود اوضاع تلاش کنیم و نقش خودمان را ایفا کنیم.

تصاویر بیشتر اینجا

نظرات بینندگان
محمو
|
-
|
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
سلام
خدا قوت به این میگن کار تشکیلاتی احسنت مرحبا، به نظر من یا نباید کار کرد یا اگه قرار کار کنید باید همین شکلی کار کرد
سیدحمید رضاحسینی
|
-
|
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۶
گزارش مفصل مفیدوآگاه کننده بود
محمد
|
-
|
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۴
سلام جلسه خوب و مفیدی بود . البته انشاالله جلسات بعدی از یک هم اندیشی به یک همایش عمومی تبدیل بشه تا علاوه بر جوانان همه ی رده های سنی بتونن استفاده کنند و حضور یابند .چون تنها گروهی که فعلا داره توی این فضا یه همچین کارایی انجام می ده از قرار همین جونا هستند و بفیه خواب تشریف دارن ن
علیرضا
|
-
|
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲
اگه عضو مجمع شون بودی و دعوتت نکردن حق داری و اگه نیستی نباید انتظار داشته باشی دعوت بشی. یه گروه جلسه ای خصوصی گرفتن و از گروه خودشون دعوت کردن. نمیدونم چرا عادت کردیم به همه چیز گیر بدیم
شهرونددشتستان
|
-
|
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
چه نیک گفت ، پدر مملکت را همین استثناها درآورده. کاش یکی بهش میگفت افراد حاضر و دعوت شده در این جلسه هم تابع همان استثناها و گزینش های میلی است.ای داد بیداد
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر